رادیاتور ماشین چیست؟
رادیاتور ماشین به طور خلاصه به قطعهای از سیستم خنک کننده خودرو اشاره دارد که برای انتقال حرارت از موتور خودرو به بیرون از آن استفاده میشود.
اجزا اصلی رادیاتور ماشین
رادیاتور ماشین از چند قسمت اصلی تشکیل شده که هر یک نقش مهمی در عملکرد سیستم خنک کننده خودرو دارند. این اجزا عبارتند از:
1- هسته رادیاتور (Radiator Core): این قسمت از رادیاتور، قسمتی است که حرارت موتور خودرو به آن منتقل میشود و از طریق آن، حرارت به هوا منتقل میشود. هسته رادیاتور معمولاً از ردیفهای لولههای فلزی تشکیل شده است که به وسیله فینهای فلزی یا پلاستیکی به یکدیگر متصل شدهاند.
2- تانکها (Tanks): تانکها در دو سر رادیاتور قرار دارند و وظیفه حاوی کردن مایع خنک کننده را بر عهده دارند. معمولاً یک تانک بالایی (تانک ورودی) برای ورود مایع خنک کننده از موتور و یک تانک پایینی (تانک خروجی) برای خروج آن به موتور متصل است.
3- لولهها (Tubes): لولهها نقش انتقال مایع خنک کننده از تانک ورودی به تانک خروجی را ایفا میکنند. این لولهها به هسته رادیاتور متصل میشوند و حرارت را از موتور به مایع خنک کننده منتقل میکنند.
4- فینها (Fins): فینها به عنوان پوشش بر روی هسته رادیاتور قرار میگیرند و وظیفه افزایش سطح تماس با هوا را دارند. این افزایش سطح، انتقال حرارت از مایع خنک کننده به هوا را تسهیل میکند.
این اجزا با هم تشکیل دهنده رادیاتور خودرو را میدهند و به کارایی و عملکرد مناسب آن کمک میکنند.
نام لاتین رادیاتور ماشین
رادیاتور ماشین در زبان انگلیسی به عنوان “Car Radiator” شناخته میشود. این عبارت متشکل از کلمه “Car” که به خودرو اشاره دارد و “Radiator” که به رادیاتور مربوط است، است.
انواع رادیاتور ماشین
هر یک از این انواع رادیاتورها ویژگیها و مزایای خود را دارند و بسته به نیازها و شرایط خاص خودرو، انتخاب میشوند.
رادیاتورها بر اساس مصرف موتور، نوع مایع خنک کننده، جنس ساختاری، و نوع ارتباط با سیستم خنک کننده موتور، متنوع هستند. در زیر تعدادی از انواع رایج رادیاتور ماشین ذکر شده است:
1- رادیاتورهای هواگیری (Air-Cooled Radiators): این نوع رادیاتورها برای خنک کردن موتور از طریق جریان هوا استفاده میشوند. غالباً در موتورهای موتورسیکلت و اتومبیلهای وینتیج استفاده میشوند.
2- رادیاتورهای آبگرم (Liquid-Cooled Radiators): این نوع رادیاتورها از طریق مایع خنک کننده مانند آب یا آنتی فریز برای خنک کردن موتور استفاده میکنند. اکثر خودروها از این نوع رادیاتور استفاده میکنند.
3- رادیاتورهای آلومینیومی (Aluminum Radiators): رادیاتورهای ساخته شده از آلومینیوم باعث افزایش کارایی خنک کنندگی و کاهش وزن نسبت به رادیاتورهای فولادی میشوند.
4- رادیاتورهای پلاستیکی (Plastic Radiators): این نوع رادیاتورها برای کاهش وزن خودرو و ساختار سادهتر استفاده میشوند، اما معمولاً در خودروهای کوچکتر یا خودروهایی با کارایی موتور کمتر استفاده میشوند.
5- رادیاتورهای دوگانه (Dual Radiators): برخی از خودروها دارای دو رادیاتور هستند که به طور همزمان موتور را خنک میکنند. این نوع رادیاتورها برای افزایش کارایی خنک کنندگی در خودروهای با عملکرد بالا مورد استفاده قرار میگیرند.
عمر مفید رادیاتور ماشین
عمر مفید یک رادیاتور ماشین معمولاً به عوامل مختلفی از جمله کیفیت ساخت، مراقبتهای منظم، شرایط محیطی، و سطح استفاده بستگی دارد. با این حال، برخی از رادیاتورها ممکن است تا 100,000 تا 150,000 مایل (حدود 160,000 تا 240,000 کیلومتر) یا بیشتر هم عمر کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به تعویض زودتری داشته باشند.
در نظر داشته باشید که نیاز به تعویض یا تعمیر رادیاتور ممکن است به دلیل خرابیهای مختلفی نظیر زنگ زدگی، لولههای ترک خورده، ترکها در تانکها، یا فیکسچرهای شکسته پیش بیاید. از طریق نظافت منظم، استفاده از مایع خنک کننده مناسب و مراقبتهای دورهای، میتوانید عمر مفید رادیاتور خودرو را افزایش دهید.
مهمترین نکته این است که به تعمیرات و نگهداری رادیاتور خودرو توجه کافی داشته باشید و هرگونه نشتی یا مشکلی را در ابتدای ظاهر شدن آن تعمیر کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود و عمر مفید رادیاتور خودرو را افزایش دهید.
علائم معمول خرابی رادیاتور ماشین
رادیاتور ماشین یکی از قسمتهای حیاتی است که در صورت خرابی، میتواند به مشکلات جدی در عملکرد خودرو منجر شود.
برخی از علائم معمول خرابی رادیاتور خودرو عبارتند از:
1- نشتی مایع خنک کننده: اگر رادیاتور دارای نشتی است، ممکن است مایع خنک کننده را در زیر خودرو تشخیص دهید یا بوی مایع خنک کننده را در داخل واحد خودرو احساس کنید.
2- افزایش دمای موتور: اگر مایع خنک کننده به درستی از رادیاتور عبور نمیکند به دلیل خرابی رادیاتور، دمای موتور ممکن است به طور ناگهانی افزایش یابد.
3- آب رادیاتور کثیف یا زنگزده: اگر آب درون رادیاتور کثیف یا زنگزده به نظر میرسد، این نشانه از مشکلات داخلی رادیاتور میباشد که نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.
4- کاهش عملکرد سیستم گرمایشی یا خنک کننده: اگر هوای گرم یا سرد مورد انتظار را در داخل خودرو دریافت نمیکنید، ممکن است رادیاتور یا سیستم خنک کننده خودرو دچار مشکل شده باشد.
5- صداهای ناعادی: اگر در هنگام روشن کردن موتور یا هنگام رانندگی صداهای غیرعادی مانند صدای بلند یا سرسره شنیده میشود، ممکن است رادیاتور یا سیستم خنک کننده مشکل داشته باشد.
همچنین، نکته مهم این است که هرگاه اینگونه علائمی را تشخیص دادید، به زودی به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهند و تعمیرات لازم را انجام دهند تا از مشکلات بیشتر جلوگیری شود.
خرید عمده و تک رادیاتور ماشین
فروش قطعات خودرو و لوازم یدکی باقیمت تنظیم بازار از سایت سامکو
رادیاتور آب خودرو پراید برند والئو آرمکو valeo
هسته بخاری سیستم تهویه تیبا (رادیاتور بخاری) کروز+ CROUSE | سامکو (51114501)
فهرست محتوا
Toggle